loading...

Tuesday 22 August 2017

Rakan Baik Meninggal Kerana Melindungi Dirinya, Tapi “Jawapan” yang Dia Berikan Membuat Ramai Orang Tercengang!!

Nama pelakon asal negeri tirai buluh itu adalah Hu Ge (dibaca: hu ke).nama Hu Ge mula dikenali ketika dia berperanan sebagai Li xiaoyao dalam filem yang amat besar bertema silat 「Chinese Paladin」 yang sangat popular di tahun 2005. Pada masa itu dia diberi gelaran lelaki muda kacak yang sesuai melakonkan filem yang amat besar.

Namun pada tarikh 29 Ogos 2006 tepatnya jam 10.50 malam, Hu Ge dan rakannya Zhang Mian terlibat dalam kemalangan kereta. Kronologisnya saat itu Hu Ge yang sudah menyelesaikan penggambaran filem 「The Legend of The Condor Heroes」 untuk hari itu di Hengdian, dia beserta rakannya segera pulang berbalik ke Shanghai. semasa berada di jalan tol Hangzhou- Shanghai, kereta yang dinaikinya itu bertabarakan dengan kereta jenis lori angkut. Kemalangan itu mengakibatkan luka yang cukup parah di muka sebelah kanan Hu Ge, dia mendapat lebih daripada 100 jahitan di muka sebelah kanannya dan meninggalkan luka kekal yang terletak di sudut matanya, sedangkan rakannya yang ketika itu juga berada dalam satu kereta dengannya Zhang Mian terluka parah, dan akhirnya tidak dapat diselamatkan.

Gambar di atas adalah ekspresi wajah Hu Ge pasca operasi, di balik sakit yang dirasakannya dia masih boleh memberikan senyuman terbaik untuk para fans nya.

Bagi seorang pelakon, wajah tentu saja sangat penting. Selepas kemalangan itu berlaku Hu Ge menangis keras. bukan kerana bimbang akan wajahnya yang pada masa itu tidak tahu boleh kembali lagi seperti semua apa tidak. Dia menangis kerana meratapi kematian pembantunya yang juga sekaligus teman baiknya itu. Selepas kemalangan nahas itu berlaku Hu Ge menulis dan menerbitkan buku, hasil jualan daripada buku-buku tersebut dia berikan semuanya kepada orang tua Zhang Mian.

Sponsored Ad

Penyebab dari kemalangan yang dialami Hu Ge pun terungkap, ternyata kemalangan itu terjadi kerana sang supir yang bernama Xiao Kai memandu dalam keadaan lelah. bukannya kapok dengan kemalangan yang dialaminya itu, Hu Ge memberitahu pengurusnya untuk tetap memperkerjakan Xiao Kai sebagai pemandu peribadinya. Pada masa itu Hu Ge berucap 「seluruh dunia boleh mempersalahkan dirinya, tapi saya tidak akan, jika saya tidak memaafkan dirinya maka anak itu tidak akan dapat diselamatkan.」

Walaupun dirinya yang mengalami rasa sakit fizikal mahupun batin akibat kemalangan itu, Hu Ge masih boleh memahami hati orang yang menyebabkan kemalangan itu berlaku, salut dengan Hu Ge yang mengahadapi sesuatu dengan kebaikan dan hati yang besar.

Sponsored Ad

 

Setelah sembuh selepas kemalangan Hu Ge disibukkan kembali dengan aktiviti penggambaran filem yang sempat tertunda, sambil penggambaran Hu Ge juga disibukkan dengan kegiatan lain. Dia menggunakan masa beberapa tahun untuk berbenah diri dan akhirnya merancang untuk membina sebuah sekolah dasar harapan yang diberi nama yang sama dengan pembantunya yang telah meninggal dunia, Zhang Mian. Guna untuk selalu mengingat sahabatnya itu. Setiap tahun dia selalu meluangkan masa di sela-sela kesibukannya untuk melawat anak-anak di sekolah dasar yang beliau bangun itu.

Sponsored Ad

Gambar di atas adalah Sekolah dasar harapan Zhang mian

Selama beberapa tahun selepas kemalangan itu berlaku, Hu Ge secara diam-diam banyak melakukan kegiatan amal, semua aktiviti amal yang dia lakukan selalu atas nama dengan nama sahabatnya Zhang Mian. Salah satu contoh aktiviti amal yang dia lakukan adalah memberikan sumbangan kepada lebih dari 30 sekolah dasar harapan.

Kenapa perlu sekolah harapan? kerana biasanya sekolah harapan memang dikhususkan untuk anak-anak dari keluarga yang kurang mampu. Bukan hanya melakukan kegiantan amal dengan cara menyumbang wang tunai, asal ada masa lapang Hu Ge pasti selalu melawat anak-anak di sekolah-sekolah harapan. Dia meluangkan masa untuk bermain dengan mereka dan pastinya ia selalu datang dengan tangan penuh dengan hadiah khusus untuk anak-anak yang ada disana.

Gambar diatas adalah Hu Ge yang kelihatan sedang melawat anak-anak sekolah harapan, dan dia membawa hadiah berupa kuih tart untuk dimakan bersama anak-anak disana.

Senarai kegiatan amal yang dilakukan Hu Ge terus bertambah. Di bulan Julai tahun 2016 dia mengikuti kegiatan 「Yangtze River source of environmental protection public welfare activities」. Hu Ge adalah sosok yang peduli terhadap kebersihan lingkungan, dia ingin menjadi teladan bagi orang lain. Kegiatan itu dilaksanakan di Qinghai (salah satu wilayah di China), Hu Ge sendiri yang langsung turun tangan dan memungut sampah-sampah yang ada di sana.

Bukan sahaja tampan dan berhati baik, ternyata Hu Ge juga mempunyai selera humor yang tinggi. Paparazzi di China terkenal sangat mengerikan dan selalu memburu berita para artis tanpa memperdulikan keselesaan artis itu sendiri. Begitu pula dengan Hu Ge yang notabenenya merupakan artis terkenal, dia juga tidak terlepas dari kejaran para paparazzi.

Paparazzi pertama yang ada di China bernama Zhuo Wei, banyak sekali gambar Hu Ge yang gambarnya diambil oleh paparazzi itu. Kerana pekerjaan utama paparazzi memang memburu para artis. Pada masa tahun baru tiba Hu Ge menghantar hadiah kepada langsung ke pejabat redaksi Zhuo Wei, hadiah yang dikirimkannya berupa berbagai lensa yang boleh dipasangkan di smart phone dan juga sebuah gambar hasil jepretan Hu Ge sendiri, dia juga dikenali mempunyai hobi fotografi.

Paparazzi yang bernama Zhuo Wei itupun hantar hadiah dari Hu Ge ke akaun sosial media peribadinya, dia berterima kasih atas hadiah yang diberikan oleh Hu Ge dan berharap suatu hari nanti dia boleh menggunakan lensa-lensa itu untuk mengambil gambar artis-artis dari agensi artis yang diduduki Hu ge sekarang, Hu Ge pun membalas posting itu dengan berkata 「saya lihat lensa yang kamu pakai kurang luas menangkap gambar dari pelbagai sudut pandang jadi saya hadiahkan kamu berbagai jenis lensa, lihatlah dunia dengan sudut pandang yang berbeza, langit dan bumi sangat luas, cara fikir juga perlu dilebarkan 」.

sumber: pixp

0 comments:

Post a Comment

loading...