Apabila menempah barang, biasanya barang akan dihantar melalui kurier ke alamat rumah kita. Jadi, bagaimana jika bukan manusia yang menghantar barang yang kita pesan, tetapi dron?
Itulah yang diusahakan oleh Nike sejak kebelakangan ini. Hujung minggu lalu, Nike mempersembahkan konsep baharu untuk menghantar kasut, menggunakan dron. Jenama itu memilih di kalangan pelanggan kedai pakaian olahraga JD Sports di dua bandar, New York dan Los Angeles, Amerika Syarikat.
Pelanggan terpilih akan menerima kasut Nike Air Max percuma, kemudian kasut akan dihantar menggunakan dron. Pemenang dipilih setiap jam melalui aplikasi JD Sports pada hari Sabtu (26/3/2022), bertepatan dengan Hari Nike Air Max.
Nike dan JD Sports bekerjasama dengan agensi digital AKQA untuk kempen tersebut. Selain kasut sukan, pemenang yang dipilih turut menerima kad hadiah bernilai AS$326 (kira-kira RM 1.3k) sebagai hadiah utama.
Kempen ini adalah langkah Nike untuk menarik pelanggan membeli-belah di tengah-tengah banyak pesanan yang telah dimasukkan dan diproses, tetapi masih tidak dihantar oleh Nike kepada pelanggan.
Nike sedar bahawa permintaan telah melebihi bekalan dalam beberapa bulan kebelakangan ini disebabkan oleh wabak itu. Tetapi eksekutif Nike menjangkakan keadaan akan bertambah baik pada suku akan datang.
Drone drop, atau penghantaran barangan melalui dron, ialah percubaan terbaru Nike untuk memanfaatkan aplikasi mudah alih di tengah-tengah inovasi teknologi baru muncul yang menggabungkan dunia sebenar dan virtual maya.
Sebelum ini, jenama itu mengeluarkan buku warna augmented reality di Jepun untuk menandakan keluaran salah satu siluet Air Max. Nike juga pernah telah melancarkan kempen berasaskan awan yang membawa kandungan realiti tambahan ke langit di Brazil.
The post Nike Guna Dron Untuk Hantar Kasut Air Max Kepada Pelanggan appeared first on Aliff Channel.
0 comments:
Post a Comment