loading...

Monday 28 October 2019

3 Pergorbanan Isteri Yang Sering Tidak Dihargai Oleh Suami

Kadang-kadang sesuatu perkara yang sangat sukar dan memerlukan banyak pengorbanan oleh isteri, di mata suaminya kelihatan normal sahaja, walhal itu tidak dianggap sebagaimana yang semestinya, sehingga tiada penghargaan yang tepat untuk isteri yang dicintainya.

Suami perlu menyedari pengorbanan berikut ini supaya dia dapat mencintai dan sayang pada isteri lebih banyak, dan memahami mengapa dia sering begitu sensitif, banyak membebel, dan tuntutan. Berikut adalah beberapa pengorbanan isteri yang sering tidak dihargai oleh suami:

Sepanjang hari di rumah

Bagi orang yang suka berada di rumah, mungkin tidak terlalu berat. Walau bagaimanapun, ada beberapa jenis wanita yang sebenarnya tidak suka tinggal di rumah. Lebih suka bersilaturahim dan travel ke sana sini. Kemudian apabila berkahwin dan mempunyai anak, seorang wanita harus menumpukan tanggungjawabnya di rumah. Tidakkah suami sedar bahawa ini memerlukan pengorbanan yang luar biasa?

Ada orang yang mengabaikan gelaran diploma mahupun degree untuk berkhidmat kepada suami dan anak-anak mereka, tidak sedikit yang menghina keluarga dekat “Belajar tinggi-tinggi, last-last jadi suri rumah jugak”, tetapi yang menyeksakan adalah… isteri tidak pula dihargai oleh suaminya sendiri.

Wahai para suami, bersyukurlah jika isteri bersedia menanti anda di rumah. Mungkin dia sering menangis tanpa diperhatikan. Mungkin dia sering merasakan perasaan itu tidak dapat berdiri sendiri. Tetapi jika anda mengucapkan terima kasih dan persefahaman dari suaminya, ia menjadi kelegaan buat dirinya.

Perubahan bentuk badan

Pengorbanan lain adalah perubahan ketara dalam bentuk badan selepas melahirkan anak. Ada beberapa wanita yang tidak dapat memulihkan bentuk badan asal mereka disebabkan oleh faktor hormon. Bagi seorang lelaki, lemak adalah perkara biasa. Tetapi bagi wanita, ia dapat mengurangkan keyakinan diri mereka. Terutama jika suami pula asyik mengusik perutnya yang kembang, tubuhnya gempal, tentu saja pengorbanan yang ini terasa sangat menyakitkan. Terutama apabila suami mencari wanita lain dengan alasan bahawa isterinya tidak begitu menarik seperti dahulu.

Suami sering menganggap perubahan bentuk badan isterinya adalah kesalahan isteri yang tidak menjaga berat badan. Pernahkah anda berterima kasih kepada isteri anda kerana dia sanggup mengorbankan tubuhnya untuk melahirkan anak?

Menyusukan anak

Kerja menyusukan anak tidaklah mudah, dan seorang ibu melakukannya selama 2 tahun tanpa mengeluh. Apabila menyusui anak, badan akan rasa sakit, letih, mungkin juga rasa bosan menunggu bayi kenyang dan tidur. Wahai suami, berapa ramai wanita enggan menyusu anak mereka sendiri, adakah anda bersyukur kepada isteri yang sanggup menyusui bayi anda? Adakah anda fikir menyusukan bayi sangat mudah dan anda tidak perlu menghargainya?

Oleh itu, cuba diri anda memberi minum susu semasa memegang bayi selama berjam-jam, lakukan sehari lebih dari 10 jam dan terus melakukannya selama 2 tahun! Memang menyusu anak adalah pengorbanan yang luar biasa untuk isteri dan ibu.

Semoga artikel kali ini dapat menyampaikan kebenaran yang perlu diketahui oleh golongan suami. Semoga para suami dan para isteri bersyukur antara satu sama lain supaya Tuhan menambah kebaikan dalam rumah tangga dan juga cinta antara pasangan. Semoga tulisan di atas adalah peringatan untuk semua juga.

The post 3 Pergorbanan Isteri Yang Sering Tidak Dihargai Oleh Suami appeared first on Aliff Channel.

0 comments:

Post a Comment

loading...