loading...

Friday 4 October 2019

Jika Isteri Tidak Baik, Perbaiki Dia Untuk Menjadi Lebih Baik Bukan Mencari Yang Lebih Baik

Hati manusia itu milik Tuhan, dan ia akan berubah bergantung pada ikhtiar anda, kerana jika Tuhan membenarkannya, ia akan segera berubah. Sama juga tabiat buruk seorang isteri, kerana hatinya tidak sepenuhnya sedar.

Oleh itu, jika anda mahu isteri anda berubah, berikhtiar pada Tuhan, dan berdoalah agar hati isteri dapat dipenuhi dengan kebaikan, dan jangan jenuh menasihatinya. Jangan pula bila anda tahu tabiat buruk isteri, anda mencari yang lebih baik pula. Jangan! Sepatutnya, isteri kurang baik itu diperbaiki supaya menjadi baik, jangan bermain kasih dan cinta dengan mencari seseorang yang lebih baik.

Bergantung pada suamu, jika suami mampu memperbaiki isteri akan menjadi baik

Sebenarnya sama ada isteri baik atau atau isteri tidak baik bergantung kepada suaminya, jika suami mampu memperbaiki pasti isterinya akan menjadi lebih baik. Rasa sukar di sini? Tiaada yang sukar jika ikhtiar anda itu selalu untuk Tuhan, kerana itu adalah kawalan Tuhan.

Sekiranya anda mencari yang lebih baik dengan alasan isteri kurang baik, anda gagal menjadi suami yang baik –

Jangan mencari alasan berkata isteri kurang baik, kerana pada dalam masa yang masa, anda mengatakan kepada diri sendiri bahawa yamg sebenarnya anda gagal menjadi seorang suami yang baik. Berhati-hati dalam membuat keputusan untuk sesuatu perkara, atau alasan yang lebih baik ketika mengetahui isteri kurang baik.

Perkahwinan dipilih untuk saling menyempurnakan kekurangan, buka ketika nampak kekurangan terus mencari yang lebih sempurna

Ingat, perkahwinan itu terpilih kerana hakikatnya untuk saling menyempurnakan kekurangan masing-masing, tetapi bila kelihatan kekurangan seperti itu akan terus pula menjadi sempurna. Tanggungjawab anda bukan sekadar untuk membahagiakannya, tetapi untuk membuat dia lebih selesa, sempurna dalam kebaikan, dan menjadikan hidupnya lebih terarah ke jalan jannah-Nya.

Isteri yang kurang baik adalah jalan suami dan tugasnya seperti seorang pemimpin, bukan menyerah dan mencari yang lain

Anda harus peka terhadap ujian Tuhan, kerana mungkin kekurangan isteri anda adalah ujian dari Tuhan. Kerana isteri yang kurang baik adalah jalan agar suami menjadi suami yang mampu memikul tanggungjawab sebagai pemimpin, bukan berlalu pergi dan mencari yang lain.

Kekurangan isteri akan membuat suami bertahan jika suamu mampu memahami tanggungjawabnya sebagai suami dengan benar

Kerana itu, sebelum anda mengadu tentang kekurangan isteri anda, introspeksi diri sendiri terlebih dahulu, kerana kekurangannya adalah tugas untuk menyempurnakannya. Dan kekurangan ini, akan membuat anda benar-benar mampu bersabar, bertahan dan ikhlas jika anda benar-benar memahami peranan hidup anda.

The post Jika Isteri Tidak Baik, Perbaiki Dia Untuk Menjadi Lebih Baik Bukan Mencari Yang Lebih Baik appeared first on Aliff Channel.

0 comments:

Post a Comment

loading...