loading...

Monday 7 October 2019

Mendengarkan Bebelan Isteri Baik Untuk Kesihatan Suami

Anda sering pening kepala apabila anda tak tahan mendengar bebelan isteri anda? Bertahanlah, wahai lelaki. Ketahuilah, mendengar bebelan isteri adalah baik untuk kesihatan suami. Bebelan isterinya memang membuat suami tidak senang duduk dalam kehidupan rumah tangganya. Akibatnya, suami menghadapi risiko penyakit diabetes.

Tetapi ini “berfungsi” untuk menjadikan suami yang menderita diabetes untuk mengawal dan mengekalkan kesihatan diri.

Kajian itu dijalankan oleh Michigan State University, dengan mengambil sampel 1228 pasangan suami isteri selama lima tahun. Pasangan itu berumur 57 hingga 85 tahun ketika kajian itu bermula. 389 daripada mereka menghidap diabetes apabila kajian itu berakhir.

Ketua kajian, Dr. Hui Liu berkata matlamat kajian ini adalah untuk menentang anggapan tradisional bahawa perkahwinan yang tidak menyenangkan akan membahayakan kesihatan para suami. Kajian ini juga bertujuan untuk mengingatkan pakar dalam bidang keluarga untuk mengetahui sumber dan jenis-jenis perkahwinan yang berbeza.

Membebel adalah tanda cinta isteri

Siapa yang akan menjaga suami jika dia sakit? Jelas isterinya. Inilah di mana isteri memainkan peranan penting untuk mengingatkan suaminya apabila memeriksa, mengambil ubat, jenis makanan atau minuman yang dibenarkan dan tidak dibenarkan, dan sebagainya. Isteri boleh membantu suami yang menderita diabetes dengan mengingatkannya untuk menjaga kesihatan.

Sebaliknya, suami kadang-kadang rasa terganggu oleh nasihat isteri dan menganggapnya berlebihan. Akibatnya, suasana perkahwinan menjadi tegang dan kurang bahagia. Dr. Liu mengkaji peranan kualiti perkahwinan dalam risiko dan pengurusan kencing manis. Beliau mendapati dua fakta menarik.

Lelaki boleh mempunyai risiko diabetes lebih rendah jika perkahwinan mereka kurang senang. Keupayaan untuk mengekalkan kesihatan juga bertambah, jika mereka diserang penyakit diabetes. Walaupun begitu, wanita kurang berisiko untuk penyakit diabetes jika perkahwinan mereka bahagia.

Dr Liu berkata, wanita boleh menjadi lebih sensitif daripada lelaki tentang kualiti perkahwinan. Kesihatan wanita akan bertambah baik jika perkahwinan mereka bahagia. Oleh itu, para suami, jangan masamkan muka jika anda sentiasa diingatkan oleh isteri untuk minum banyak air dan tidak berjaga sepanjang malam. Isteri membebel itu kerana sayang pada suami. Demikian memetik laman Islamudina.

The post Mendengarkan Bebelan Isteri Baik Untuk Kesihatan Suami appeared first on Aliff Channel.

0 comments:

Post a Comment

loading...