loading...

Saturday 26 October 2019

Jangan Kecewa, Untuk Wanita Berkahwin Pada Usia 30 Itu Jauh Lebih Baik

Berkahwin dengan seseorang yang dicintai menjadi impian setiap wanita. Siapa yang tidak mahu memulakan fasa hidup baru dan menuju proses kehidupan yang lebih matang? Yang penting, perkahwinan bukan suatu perkara mudah.

Berkahwin memerlukan kesungguhan dan komitmen kerana akan ada banyak tanggungjawab baru yang harus anda bahaskan. Bukan hanya memenuhi keperluan anda sendiri, tetapi juga anak-anak dan pasangan anda.

Oleh itu, ia benar-benar memerlukan kesediaan mental apabila seseorang berniat untuk berkahwin. Tidak perlu tergesa-gesa, terutama bagi wanita. Kerana untuk wanita, berkahwin pada akhir usia 20-an, atau awal 30-an adalah lebih baik. Pertimbangkan sebab-sebabnya berikut ini:

perkahwinan usia 30 tahun
Foto: unsplash.com

Kadar perceraian adalah lebih tinggi apabila berkahwin di usia remaja dan awal tahun 20-an

Memetik laman marieclaire.co.uk, kadar perceraian kebanyakannya didominasi oleh mereka yang berkahwin di usia remaja, dalam 38 peratus 38 peratus. Kemudian diikuti oleh usia di awal 20-an dengan risiko perceraian sehingga 28 peratus. Kemudian mereka yang berkahwin pada usia 25-34 tahun mempunyai risiko perceraian yang lebih rendah, iaitu 17 peratus dan sebagainya yang berkahwin pada usia 35 tahun ke atas.

Jadi, jika anda berumur 25 tahun dan belum berkahwin, anda tidak perlu panik. Pasti, pada usia yang betul, anda akan menyerahkan kehidupan single anda nanti.

Pada usia 30-an, wanita mempunyai lebih banyak wawasan yang sedia untuk diturunkan kepada anak-anak

Apabila anda semakin tua, anda akan mempunyai lebih banyak pengalaman dan wawasan. Anda boleh mengoptimumkan bakat anda dan menyerap banyak pengetahuan baru. Anda sudah bersedia untuk menjadi seorang yang bersedia menjadi pasaangan dan juga ibu kepada anak-anak anda.

Tidak tergesa-gesa untuk berkahwin membuat anda belajar banyak dari rakan-rakan yang sudah berkahwin

Berkahwin usia muda memang dianggap sebagai satu perkara biasa di Malaysia. Tidak hairanlah, ramai di antara kita bertemu rakan-rakan yang sudah berkahwin pada awal 20-an. Bagi anda yang belum berkahwin pada usia 20-an, anda akan memperolehi banyak manfaat daripada rakan-rakan yang sudah berkahwin. Anda mempunyai gambaran kehidupan selepas perkahwinan dan masalah yang mungkin timbul. Ini menjadikan anda bersedia dan mengelakkan kesilapan yang mungkin berlaku tanpa berhati-hati.

Anda berada di usia matang untuk memproses emosi, anda lebih bersabar dalam menghadapi pasangan dan anak anda

Apabila kita semakin tua, emosi seseorang akan menjadi lebih matang. Dalam usia 30-an, anda akan menjadi lebih matang dan bijak dalam mengawal sikap dan emosi anda. Sekiranya terdapat konflik dengan pasangan anda, anda akan menghadapinya dengan lebih tenang.

Ekonomi yang stabil akan membantu anda dalam banyak perkara

Berkahwin pada awal 30-an akan sangat membantu anda dari segi ekonomi. Pada usia ini, kerjaya dan kewangan anda akan lebih teratur. Anda mungkin mempunyai simpanan yang cukup untuk masa depan. Apabila anda berkahwin, anda tidak lagi mengganggu ibu bapa dengan urusan rumah tangga anda. Perkara-perkara seperti ini jarang buat mereka yang berkahwin pada usia 20-an.

Pada usia 30-an, anda berpuas hati dengan semua keinginan remaja

Bagaimana pula dengan kehidupan muda anda pada 20-an? Adakah anda berpuas hati dengan travel dengan bersama rakan-rakan, menonton wayang, membeli-belah, menonton kumpulan kpop kegemaran anda dan banyak lagi? Selepas berseronok pada usia itu, anda akan bersedia untuk memasuki 30-an anda dengan tanggungjawab baru.

Apa yang anda rasakan apabila anda memasuki fasa ini ialah anda rasa lega dan bahagia. Jadi, adakah anda pasti anda masih ingin kecewa kerana anda belum berkahwin dalam 20-an? Keluar dari rumah dan nikmatilah hidup anda dengan kawan-kawan yang masih single!

The post Jangan Kecewa, Untuk Wanita Berkahwin Pada Usia 30 Itu Jauh Lebih Baik appeared first on Aliff Channel.

0 comments:

Post a Comment

loading...