loading...

Tuesday 22 October 2019

Merokok Di Dalam Rumah Sama Seperti Menyebarkan Racun Kepada Setiap Penghuni

Tidaklah menjadi rahsia, bahawa tabiat merokok bukan hanya berbahaya untuk perokok. Malah lebih dari itu, merokok juga berbahaya bagi mereka yang menghirup asap walaupun secara tidak sengaja. Kumpulan ini dipanggil sebagai perokok pasif dan mungkin mempunyai peningkatan risiko penyakit jantung sekitar 25-30% berbanding dengan bukan perokok yang tidak terdedah kepada asap rokok. Seram, bukan?

Terutama jika ada perokok di di dalam rumah. Selepas selesai merokok dan asap berhenti, bahaya rokok masih bersembunyi. Mengapa? Kerana toksin dari rokok tetap dan disimpan dalam objek yang terdedah kepada habuk asap rokok.

Satu kajian mendedahkan bahawa merokok di rumah boleh meninggalkan bahan-bahan toksik pada perabot, permaidani, langsir, dan juga dinding rumah. Menurut ahli kimia, doktor Eunha Hoh, asap rokok ini mengandungi ribuan bahan kimia yang dapat kekal di bahagian permukaan. Beribu-ribu bahan kimia ini adalah toksik dan karsinogenik, yang menyebabkan kanser.

Sementara itu, menurut para saintis, semakin lama persekitaran terdedah kepada bahan kimia, ada kecenderungan untuk kimia tersebut menjadi berbahaya. Sebagai contoh, apabila terdedah selama bertahun-tahun, seseorang boleh mengalami peningkatan risiko kanser, paru-paru, kerengsaan tekak, ke penglihatan.

rokok di dalam rumah
Foto: pexels.com

Asap rokok ini sendiri boleh diserap ke semua permukaan berliang. Bahan toksik ini boleh kekal lama di semua perabot rumah tangga yang tercemar.

“Kami sangat terkejut betapa kuatnya pencemaran di rumah, walaupun selepas beberapa bulan orang berhenti merokok di dalam rumah,” kata ahli sains kesihatan alam sekitar, doktor Penelope Quintana.

Merokok di dalam rumah pasti membahayakan kesihatan anak-anak yang sering bermain di sofa atau permaidani di rumah. Penyelidik mengatakan bahawa kanak-kanak sebagai perokok ketiga atau kumpulan yang tidak merokok, tidak secara langsung terdedah kepada asap rokok, tetapi terdedah kepada bahan toksik yang menghisap rokok yang menetap di perabot rumah.

Walaupun tidak di dalam rumah, merokok di kawasan rumah, seperti taman atau halaman rumah juga boleh membahayakan kawasan penguin rumah. Penyelidik juga mengingatkan orang ramai supaya berhati-hati apabila membeli rumah bekas perokok.

Menurut George Matt, ahli psikologi dari San Diego State University, Amerika Syarikat, rumah seorang perokok adalah gudang untuk pencemaran asap tembakau. George sendiri sudah lebih daripada 20 tahun mengkaji kesan asap rokok ini.

The post Merokok Di Dalam Rumah Sama Seperti Menyebarkan Racun Kepada Setiap Penghuni appeared first on Aliff Channel.

0 comments:

Post a Comment

loading...