loading...

Saturday 17 February 2018

5 Makanan Stamina Agar Anda Tidak Lesu Dan Lebih Produktif Di Pejabat

Tidak dapat dinafikan bekerja sepanjang hari, 5 hari seminggu di pejabat, menggunakan banyak tenaga. Tidak kurang juga orang yang rasa lebih letih apabila berada di pejabat, dan akibatnya tahap produktiviti kerja mereka semakin menurun secara mendadak.

Ini adalah berkait rapat dengan pengambilan nutrisi anda. Sangat penting bagi anda untuk memberi perhatian kepada makanan supaya stamina dan kesihatan anda tetap terjaga sepanjang masa.

5 jenis makanan berikut ini boleh membuatkan anda bersemangat dan produktif semasa bekerja di pejabat:

1. Roti Gandum

Roti yang dibuat dari gandum terkenal dengan seratnya yang tinggi, vitamin E dan kompleks B. Ketiga ramuan ini memberi tenaga untuk aktiviti anda sepanjang hari. Makan roti gandum sepanjang hari dapat membantu mengurangkan kelesuan anda.

2. Kiwi

Kiwi sangat baik untuk kesihatan kerana kandungan vitamin C yang tinggi. Bukan itu sahaja, kandungan vitamin E dalam buah kiwi adalah dua kali lebih banyak daripada alpukat. Makan jus kiwi atau salad dengan buah kiwi semasa makan tengah hari adalah sangat berkesan untuk mengelakkan rasa mengantuk dan membuat badan bergerak lebih aktif sekali lagi.

3. Telur

Sarapan pagi dengan telur membolehkan anda berstamina maksimum sepanjang hari. Kandungan protein, vitamin dan mineral yang tinggi akan memberikan tenaga yang anda perlukan. Untuk mendapat manfaat maksimum dari telur, anda perlu memasaknya hanya dengan mendidih.

4. Anggur

Buah yang kaya dengan vitamin C, fitonutrien dan folat akan membantu meningkatkan imuniti dan tenaga tubuh. Anda boleh bekerja seperti biasa sambil makan anggur sebagai makanan ringan. Di samping menjaga anda daripada makan makanan ringan yang tidak sihat, anggur juhga boleh menjadikan anda lebih produktif.

5. Berry

Berry dipercayai mengandungi antioksidan, serat dan vitamin yang sangat tinggi. Sekiranya anda memerlukan ketahanan fizikal dan mental yang kuat di tempat kerja, jangan lupa untuk selalu makan berry setiap hari!

Tuan-tuan dan puan-puan, dengan keadaan ekonomi kita sekarang sudah tentu anda mahu meningkatkan produktiviti kerja jika anda ingin meningkatkan kejayaan. Makan makanan sihat yang dapat menyokong tubuh anda agar tetap produktif. Jika bosan, anda boleh memprosesnya ke dalam pelbagai jenis sajian masakan juga.

Semoga berjaya!

The post 5 Makanan Stamina Agar Anda Tidak Lesu Dan Lebih Produktif Di Pejabat appeared first on Aliff Channel.

0 comments:

Post a Comment

loading...