loading...

Friday 16 February 2018

Tidak Jadi Memarahinya, Hasil Contengan Seorang Pelajar Membuat Cikgu Diam Seribu Bahasa

Setiap orang lahir dengan kurniaan bakat mereka tersendiri dari Tuhan Yang Maha Esa dan pasti sesuatu perkara yang menjadi minat mereka.

Ibu bapa sedaya upaya melakukan yang terbaik untuk anak-anak mereka, kerana ibu bapa mengharapkan anak-anak mereka belajar bersungguh-sungguh, mendapat pekerjaan yang baik dan sebagainya. Tetapi adakah ibu bapa sudah pasti apa yang dicintai oleh anak-anak?

Seperti seorang pelajar, Ling Yun Deng berusia 16 tahun. Dia benar-benar suka melukis, tetapi dia dipaksa oleh ibu bapanya belajar Wushu, satu seni pertempuran/ seni mempertahankan diri. Ini adalah istilah yang lebih tepat daripada istilah yang terkenal tetapi penyalahgunaannya salah yakni kung fu, yang bermaksud “ahli” dalam bidang tertentu, yang tidak hanya terhad dalam seni mempertahankan diri sahaja.

Apabila dia tiba di kelas Wushu dia selalu melukis di dalam kelas, pada awalnya dia ditegur oleh gurunya. Kali kedua, gurunya mula marah, sehingga akhirnya gurunya menjadi marah dan berkata, kamu adalah seorang yang derhaka kepada ibu bapa kamj jika kamu tidak belajar Wushu. Ini adalah mesej dari ibu bapa kamu!

Dalam pada itu, tiba-tiba guru melihat kertas yang dipegangnya, lalu diamati dengan teliti.

Tuhan! Kanak-kanak ini menakjubkan!

Lukisan ini seperti seseorang yang mengintip dari lubang!

Gambar tangan orang tua

Nenek yang terharu..

Lukisan wajah seorang artis di China

Guru tersebut juga mengetahui bahawa budak lelaki ini tidak pernah diajar untuk melukis, ini adalah bakatnya yang semula jadi!

Ling Yun Deng berkata:

“Saya tidak dilahirkan dalam keluarga yang kaya, malah saya hanya boleh berada di rumah ketika orang lain bermain di luar sana, tetapi melukis boleh membuat saya bahagia!”

Guru-guru dan jiran-jiran yang pada mulanya menganggap dia seorang “budak nakal”, sehingga berfikiran negatif berkata bahawa ibu bapanya tidak pandai mendidik anak-anak, semuanya bagaikan tertampar oleh lukisannya!

Bagaimana? Kanak-kanak ini sememangnya berbakat besar!

Sumber: Cerpen.co.id

The post Tidak Jadi Memarahinya, Hasil Contengan Seorang Pelajar Membuat Cikgu Diam Seribu Bahasa appeared first on Aliff Channel.

0 comments:

Post a Comment

loading...