loading...

Saturday 3 February 2018

Rambut Seorang Wanita Luruh Dalam Seminggu, Puncanya Kerana Kekurangan Vitamin

Rambut wanita berusia 30 tahun ini gugur sepenuhnya dalam masa seminggu. Dia didiagnosis dengan alopecia areata (keguguran rambut yang disebabkan oleh autoimun).

Doktor mendapati bahawa sebelum ini berlaku, wanita itu mempunyai pekerjaan dengan tahap tekanan yang tinggi dan ini mungkin sebabnya. Doktor Huang Yu dari Hospital Wan Fang berkata bahawa wanita itu kelihatan sangat normal apabila dia masuk ke bilik peperiksaan, sehingga dia melepaskan rambut palsunya dan melihat bahawa rambutnya yang sebenar telah jatuh.

Selama 1 minggu, kehilangan itu berterusan tanpa satu helai tumbuh. Tetapi sekarang, selepas rawatan, perlahan-lahan rambutnya mula tumbuh semula.

Rawatan multi steroid

Huang Yu menjelaskan, alopecia areata adalah penyakit autoimun. Kebanyakan pesakit mempunyai faktor genetik yang digabungkan dengan faktor pencetus lain, seperti tekanan, supaya sistem imun bereaksi, menyerang folikel rambut pada kulit kepala dan menyebabkan kening, bulu mata, dan rambut badan lain jatuh.

Berdasarkan kajian, didapati bahawa vitamin D pada pesakit alopecia areata lebih rendah daripada orang normal. Kajian itu juga menunjukkan bahawa orang yang mengalami kekurangan vitamin D mempunyai risiko 4.86 kali lebih besar untuk mengalami alopecia areata. Hasil kajian ini telah diterbitkan di American Academy of Dermatology Journal.

Vitamin D mungkin menghalang tindak balas autoimun. Satu tindak balas autoimun yang semakin kuat akan membawa kepada risiko kebotakan. Rawatan yang paling banyak digunakan sekarang ialah rawatan steroid. Sama ada vitamin D boleh membantu rawatan atau tidak lagi dilakukan penyelidikan lanjut, tetapi pengambilan vitamin D yang mencukupi dapat membantu mencegah pengulangan alopecia areata.

Tambah 1 kuning telur sehari

Liu Yi, pakar pemakanan di Hospital Tai An berkata bahawa vitamin D boleh membantu penyerapan kalsium. Kekurangan vitamin D boleh menyebabkan osteoporosis, serta meningkatkan risiko penyakit jantung, kanser, dan sistem imun. Untuk mengurangkan risiko, anda boleh memakan ikan salmon, belut atau makan 1 hari kuning telur setiap hari.

Cahaya matahari juga memainkan peranan dalam pembentukan vitamin D dalam badan. Pendedahan kepada cahaya matahari selama 15 minit setiap hari, boleh menjadi suplemen makanan kesihatan yang sangat baik.

Di samping itu, terdapat faktor lain yang juga mencetuskan kebotakan, seperti tekanan, terlalu banyak tekanan, dan mood yang tidak baik, sehingga mempengaruhi tidur dan kadar keguguran rambut.

Nota tentang kebotakan:

● Kehilangan rambut untuk sebab-sebab yang tidak diketahui, botak yang menyerupai bentuk bulat atau benar-benar berbentuk lembu, harus dirawat dengan segera

● Kehilangan rambut selama 2 minggu hingga beberapa bulan, jika rawatan yang tertunda dapat menyebabkan penurunan kadar pertumbuhan rambut

● Tekanan dan tekanan yang memberi kesan kepada tidur dan kualiti hidup harus segera mendapat perhatian perubatan

● Sekiranya anda mempunyai sejarah kebotakan genetik, anda harus memastikan pengambilan harian vitamin D yang mencukupi, mungkin juga mengambil salmon, belut, atau 1 kuning telur setiap hari.

● Dalam kes suplemen makanan kesihatan vitamin D, disarankan untuk mereka yang berumur lebih daripada 50 tahun untuk mengambil 10 mikrogram setiap orang sehari dan 1 hingga 50 tahun mengambil 5 mikrogram.

● Berjemur 15-20 minit setiap hari.

Sumber: Apple

The post Rambut Seorang Wanita Luruh Dalam Seminggu, Puncanya Kerana Kekurangan Vitamin appeared first on Aliff Channel.

0 comments:

Post a Comment

loading...