loading...

Friday 1 December 2017

Fakta Menarik Tentang Orang Sabah Yang Anda Tidak Tahu

Lelaki ataupun wanita Sabah memang terkenal dengan raut wajah yang kacak dan jelita. Memiliki wajah seperti persis cina, berkulit putih, kulit halus dan licin, jika sekali pandang anda sudah pasti akan mengenali mereka.

Jika anda perasan, mereka sering menggunakan perkataan ‘Bah’ di hujung-hujung perkataan mereka, pasti anda tertanya-tanya, apakah fungsi perkataan ‘bah’ itu sebenarnya kan? Jika di semenanjung, bah itu bermaksud banjir besar, namun bukan itu maksudnya bagi orang Sabah.

Perkataan “bah” tidak menyebabkan banjir tahun lepas atau yang sebelumnya
Perkataan bah memang feymes dalam kalangan rakyat Sabah ni. Contoh bah digunakan

– Bah, sy mau jalan sudah ni. Kamu bila mo jalan?
– Sana bah tu sy letak tu kuih, di atas meja.
– Kalau tiada duit, pandai-pandai lah bah cari kerja kan?
– Kenapa bah tu baju tidak kena cuci?
– Bah yalah, kamu lebih pandai dari kami.

So kalau korang tengok, perkataan bah tidak perlu diharamkan kerana penggunaan bah dalam Sabah bukan bermaksud banjir bah…

‘Rilot’ ialah perkataan yang biasa juga di Sabah yang bermaksud topup

Jika di semenanjung, kita biasanya menggunakan perkataan ‘topup’ untuk mengisi kredik telefon bimbit. Tetapi jika di Sabah pula, mereka menggunakan perkataan ‘rilot’.

Tidak tinggal diatas pokok

Sehingga sekarang, masih ada yang berpendapat penduduk Sabah dan Sarawak tinggal diatas pokok. Pasti ada dikalangan mereka yang belum pernah sampai ke Sabah dan Sarwak, dan oleh itu mereka hanya membuat andaian seolah-olah mereka mengenali Sabah dan Sarawak.

Jika anda ingin tahu, Sabah dan juga Sarawak sekarang seiring maju dan semakin pesat membangun.

Slang orang Sabah bukan slang orang Indonesia

Ada yang menganggap sebutan atau ayat orang sabah ini seperti bahasa indonesia, sebenarnya mungkin ada sedikit persamaan, tetapi tidaklah begitu ketara. Jangan suka hati sebut sahaja, anda harus pelajari dahulu sesuatu loghat atau slang sesebuah tempat sebelum membuat andaian sendiri.

Muslim dan Non-Muslim duduk semeja

Jika di semenanjung, duduk semeja dengan orang bukan islam itu satu perkara yang perlu diambil berat. Terlalu banyak persoalan dan rasis. Sebenarnya tidak salah pun duduk semeja dan berkawan serta berborak dengan mereka. Jika anda jarang melihatnya di semenanjung, di Sabah anda boleh melihatnya di rata-rata kedai makan dan restoran. Bagi mereka tiada alasan untuk tidak saling berkongsi pendapat dan duduk semeja. Sebab itu Sabah dan Sarawak aman dan damai, tiada rasis dan perbalahan kerana isu perkauman.

Peramah dan humble

Mereka lebih suka merendah diri dan lebih mudah mesra dengan orang sekeliling. Sebab itu mereka mudah mendapat rakan.

Gadis-gadis sabah juga terkenal dengan kelembutan dan juga kejelitaan. Ramai diantara mereka memiliki bakat dalam nyanyian dan juga lakonan.

Sumber: Jenteratular.press

The post Fakta Menarik Tentang Orang Sabah Yang Anda Tidak Tahu appeared first on Aliff Channel.

0 comments:

Post a Comment

loading...