loading...

Sunday 3 December 2017

Remaja Keluar Dating, Ini Mengikut Pengertian Hukum Dan Jawapannya

Apabila sepasang remaja yang bercinta dan membuat keputusan untuk keluar dating itu bererti mereka sedang mendekati penzinaan.

Mengikut Islam, seseorang itu amatlah di larang sama sekali untuk menghampiri ke arah penzinaan.

Perbuatan zina itu adalah satu yang akan mendatangkan dosa besar, malah melakukan perkara zina juga seperti dating itu sudah dikira berdosa besar dan haram sama sekali.

Setiap sesuatu yang membawa kepada perlakuan haram, maka hukum melakukan perkara tersebut adalah haram’ mengikut kaedah Fiqh.

Maka haruslah menjauhi dari tarikh itu kerana ianya satu jalan singkat untuk syaitan memperdaya anak Adam masuk ke lembah perzinaan. Hendaklah jauh dari tarikh itu kerana akan ada orang yang ketiga pada saat itu ialah’Syaitan’.

Disini kami ingin memberitahu kepada semua lelaki dan wanita yang beragama islam, marilah kita terus berpegang teguh dengan ajaran agama kita yang sangat mulia dan suci ini supaya kita sama-sama mendapat rahmat dan juga kasih sayang daripada Allah.

Memang sukar untuk kita untuk mematuhi semua suruhan Allah swt dan juga semua larangan-larangannya, tetapi untuk menjadikan Allah sebagai kekasih hati kita adalah amat mudah sekali.

Secara logiknya sebagai seorang kekasih sudah pasti kita akan taat kepada orang yang kita sayangi. Berbicara tentang jodoh, janganlah kita terlalu taksub untuk mendapatkan apa yang kita inginkan sehingga kita tekad untuk mengambil jalan yang salah.

Malah matlamat juga tidak akan menghalalkan cara sebegitu.

Jikalau kita memilih untuk mencari pasangan dengan cara jalan haram untuk mendapatkan jodoh ataupun pasangan kerana ianya amat ditakuti jika tidak diberkati.

Hubungan perkahwinan juga akan tetap tidak akan pernah bahagia. Banyak pasangan yang kita dengar kini walaupun sudah bersumpah setia cinta hingga mati lautan apai pun sanggup diredah tetapi semua itu pasti akan berakhir dengan perceraian.

Mari kita sama-sama mentaati segala suruhan Allah swt. Allah pasti akan menganugerahi pasangan yang terbaik untuk kita seperti yang telah dijanjikan olehnya dalam surah An Nur yang menyatakan wanita yang baik itu adalah untuk lelaki yang baik,manakala lelaki yang baik untuk wanita yang baik.

Semoga dengan apa yang kita pelajari ini boleh memberikan kita ilmu supaya dapat membezakan mana yang baik dan mana yang buruk. Seharusnya kita berfikir dahulu sebelum membuat sesuatu sebelum kita menyesalkan dikemudian hari.

Sumber: Nasihatustaz.my

The post Remaja Keluar Dating, Ini Mengikut Pengertian Hukum Dan Jawapannya appeared first on Aliff Channel.

0 comments:

Post a Comment

loading...