loading...

Sunday 12 February 2023

Hannah Yeoh Tampil Bersuara Bila Bekas Pemain Badminton Negara Sentuh Isu Agama

Tular sebuah video dari bekas pemain badminton negara, Bong Guang Yik kerana meluahkan rasa tidak puas hatinya terhadap pengurusan pihak Persatuan Badminton Malaysia (BAM).

Dalam pada masa yang sama, video berdurasi satu minit 34 saat pemilik akaun tik tok @Ahboybadminton, turut mengeluarkan kenyataan rasis dan menjadi perhatian ramai.

Berikutan itu ada yang menggesa agar pihak berkuasa seperti Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) mengambil tindakan ke atas Guang Yik walaupun dirinya telah memintak maaf.

Dengan rasa bertanggungjawab, Menteri Belia & Sukan, Hannah Yeoh tampil mengulas tentang isu ini menerusi ciapatan twitter milik akaunnya dan dia mendapati beliau hanyalah bekas pemain pelapis percubaan BAM 9 tahun lalu.

Ciapan yang seterusnya, Hannah mengatakan bahawa isu agama tidak pernah menganggu prestasi atlet dan sukan malah tidak pernah menjadi satu masalah.

Beliau turut menegaskan sukan bebas daripada unsur politik dan perkauman kerana atlet sukan merupakan sumber inspirasi masyarakat.

Harap atlet Badminton Malaysia generasi akan datang dapat buktikan agama dan sukan tidak menjadi isu utama dalam prestasi mereka.

0 comments:

Post a Comment

loading...