loading...

Sunday 26 November 2017

Syamel Mempunyai Peminat Fanatik Di China

Bekas juara Akedemi Fantasia 2015, Syamel telah mewakili Malaysia pada Festival Muzik ABU TV Song Festival 2017 telah diadakan di Chengdu, China pada 1 November lalu telah meninggalkan memori pahit dan manis buat dirinya.

Pada tarikh tersebut telah berlakunya satu kejadian apabila seorang pekerja produksi festival itu menawarkan diri untuk mengikutnya pulang ke hotel penginapannya. Namun Syamel menyangka wanita tersebut hanya bergurau namun sebaliknya telah berlaku. Wanita itu kerap kali mengulangi hajatnya kepada Syamel.

“Terkejut juga apabila digoda oleh krew produksi dan dia berani memberitahu mahu mengikut saya balik ke hotel, ingatkan dia bergurau tetapi apabila tengok seperti lain sahaja saya pun jadi takut,” katanya.

Bagaimanapun kata Syamel, dia menolak secara baik permintaan wanita itu kerana sedar pemergiannya ke China bukan untuk menimbulkan masalah selain tidak tahu niat sebenar wanita itu.

“Sudah tentu saya tolak secara baik permintaannya itu dan saya ke China bukannya hendak buat perkara bukan-bukan,” jelasnya.

Memang tidak baik nasib si Syamel ni, bagasi nya pula ‘hilang’ sampaikan dia tidak mempunyai pakaian untuk di pakai selama tiga hari.

“Bayangkanlah beg hilang! Apa yang saya hendak pakai? Mujur juga saya bawa beg galas yang saya simpan barangan penting selain tiga helai seluar dalam” kata Syamel.

“Paling penting bahagian ‘dalam’ dapat ditukar tetapi memang masalah juga kerana semua baju penting dalam bagasi.

“Walaupun pelbagai pengalaman pahit berlaku tetapi saya anggap ia sebagai cabaran dan memori untuk saya kenang di kemudian hari,” katanya.

Bercakap mengenai festival itu, Syamel berkata, ia adalah pengalaman berharga buat dirinya selain melihat banyak peluang dan potensi untuk penyanyi dari Malaysia melebarkan sayap ke luar negara.

“Apa yang saya lihat banyak perkara sebenarnya kita boleh buat di luar meskipun berlainan bahasa dan budaya tetapi masyarakat di China sangat menghargai sesebuah karya.

“Penyertaan saya itu sebenarnya membuka mata bahawa kita ada peluang untuk memperkenalkan muzik tempatan di luar negara,” katanya.

Selain Malaysia, festival bukan berbentuk pertandingan itu turut menyaksikan persembahan peserta daripada Afghanistan, China, Hong Kong, India, Indonesia, Jepun, Korea Selatan, Macau, Maldives, Vietnam, Zambia, Kazakhstan dan Turkmenistan.

Beralih kepada dua lagunya berjaya mara ke AJL32, Syamel berkata, dia menganggap perkara itu sebagai hikmah selepas kontroversi melandanya dirinya pada pertandingan itu tahun lalu.

Jelas Syamel, walaupun ada perasaan fobia namun keputusan dibuat pihak juri memberi kelegaan pada dirinya selain teruja memandangkan dia masih baharu sebagai komposer.

“Jujur saya fobia dengan apa jadi dahulu tetapi saya sudah lupakan perkara itu kerana menganggap ia bukan rezeki.

“Dua lagu terpilih pada tahun ini saya anggap ia hikmah daripada apa yang berlaku dahulu dan sebagai seorang penyanyi dan komposer ia pencapaian besar,” katanya.

Moga Syamel berjaya dalam hidup dan di dalam bidang seni ini. Teruskan menghasilkan lagu yang hit sepanjang masa.

Sumber: KepohKuat

The post Syamel Mempunyai Peminat Fanatik Di China appeared first on Aliff Channel.

0 comments:

Post a Comment

loading...