loading...

Sunday 26 November 2017

Tanda ‘Isyarat’ Pada Anggota Badan Anda Jika Sedang Mengalami Tekanan

Tubuh badan manusia memerlukan rehat, bukan seperti mesin yang boleh melakukan kerja 24 jam sehari. Mungkin anda perasan, setelah penat melakukan kerja seharian, badan anda mula rasa sakit di bahagian-bahagian tertentu.

Tahukah anda bahawa setiap kesakitan yang anda alami mempunyai maksud tertentu. Menurut Dr. Susan Babel, ahli psikologi pakar dalam kemurungan, mencadangkan teori yang menarik tentang isyarat tubuh kita.

Berikut beberapa ilustrasi yang menunjukkan teori Babel, serta cadangan mudah tentang bagaimana menangani masalah emosi. Mari cuba isyarat mana yang sedang alami.

Menurut psikologi, Kesakitan yang anda rasa ialah isyarat kecemasan untuk ketakutan rahsia dan isu yang tidak dapat diselesaikan. Kesakitan kronik adalah gejala tekanan dan masalah emosi, terutama apabila tiada kecederaan fizikal.

Kepala

Jangan terlalu bimbang akan perkara remeh temeh, ini mungkin salah satu tekanan terbesar yang anda alami sehingga ada dibahagian-bahagian badan anda terasa sakit, terutama dibahagian kepala.

Berikan sedikit masa untuk diri sendiri setiap hari. Biarkan diri anda berehat, dan jangan risau tentang apa-apa semasa merehatkan diri. Berehat secukupnya dan jangan terlalu memikirkan masalah.

Leher

Sakit di leher menandakan beban kebencian terhadap orang lain. Leher akan merasa sakit apabila kita tidak boleh memaafkan seseorang atau diri kita sendiri. Ini bemakna betul la bahawa manusia perlu memaafkan sesama manusia seperti yang tersebut didalam Al-quran.

Bahu

Kesakitan di bahu boleh disebabkan oleh beban emosi. Mungkin ada seseorang benar-benar memberi tekanan kepada anda. Atau mungkin anda tidak boleh membuat keputusan yang penting dan mula membawa beban berat ini. Jika anda mempunyai masalah, sebaiknya anda cuba berkongsi masalah tersebut dengan orang lain, supaya anda tidak menanggung rasa beban berkenaan seorang diri.

Bahagian Atas Belakang Badan

Kekurangan sokongan emosi dan orang dekat di sekeliling, dan ianya berlaku apabila kita secara sedar merasa tidak dicintai dan tidak dihargai.

Bahagian Bawah Belakang Badan

Jika anda terlalu memikirkan tentang masalah kewangan, bahagian bawah belakang badan mungkin akan berasa sakit.  Jangan terlalu memikirkan masalah kewangan, kerana ianya tidak menjaminkan kebahagiaan.

Memiliki duit yang banyak tiada gunanya, jika kesihatan tidak terjaga.

Siku

Kesakitan di siku menandakan kekurangan fleksibiliti dan keengganan untuk berkompromi. Kita mungkin menentang beberapa perubahan penting yang mungkin berlaku dalam kehidupan kita, atau kita secara sedar takut pada sesuatu yang baru.

Tangan

Sakit di tangan bermaksud seseorang benar-benar memerlukan kawan, berehat, dan hanya mempunyai perbualan dengan orang yang baik dan positif. Jika tangan anda berasa sakit, lebih baik bagi anda untuk keluar dari cengkerang anda.

Pinggul

Ketakutan terhadap perubahan diri dan membuat keputusan yang besar atau keengganan untuk membawa sesuatu yang baru ke dalam hidup adalah punca sakit pinggul.

Lutut

Jangan terlalu ego, kerana ianya boleh memakan diri pada akhirnya. Dan ianya adalah penyebab sakit lutut. Lutut kita mungkin berasa sakit apabila kita berfikir tentang diri kita sendiri dan tidak peduli dengan orang lain sama sekali. Dan juga apabila kita benar-benar yakin dunia berkisar hanya sekitar kita.

Betis

Kesakitan betis adalah tanda ketegangan emosi.Kerisauan berterusan tentang hubungan, dan kecemburuan yang melampau adalah punca lain. Sebaiknya percaya kepada pasangan anda, jangan terlalu curiga padahal ianya hanyalah gangguan emosi semata-mata.

Pergelangan Kaki

Kesakitan di pergelangan kaki mungkin bermakna kita melupakan diri kita sendiri dan memerlukan lebih banyak keseronokan dalam hidup kita. tidak mementingkan keperluan anda sendiri dengan cukup serius dan sentiasa melengahkan impian anda.

Kaki

Apathy boleh menjadi penyebab sakit kaki. Ia seperti tubuh kita enggan bergerak ke hadapan. Ia juga seperti kita takut hidup dan tidak melihat titik bergerak ke hadapan. Apabila kita secara sedar berfikir bahawa segala-galanya tidak baik dan seluruh hidup kita adalah kegagalan besar, maka kaki kita akan terluka.

Sayangi diri sendiri dan memaafkan diri anda sendiri. Berfikirlah tentang orang lain, dan cuba untuk tidak menanam dendam terhadap orang lain. Lebihkan komunikasi dan senyuman (kerana senyuman kelihatan begitu baik kepada anda!).

Sumber: Brightside.me

The post Tanda ‘Isyarat’ Pada Anggota Badan Anda Jika Sedang Mengalami Tekanan appeared first on Aliff Channel.

0 comments:

Post a Comment

loading...