loading...

Thursday 18 January 2018

Hasil Rendaman Timun Boleh Hilangkan Kanser Dan Kolestrol

Siapa lagi sampai sekarang tidak kenal lagi dengan timun atau mentimun. Kebiasaannya sayuran jenis timun ini selalu kita dengar dijadikan sebagai ulam-ulaman. Timun juga boleh digunakan dengan pelbagai cara. Selain mudah ditemui di merata-rata tempat, timun ini juga dapat dibeli dengan harga yang sangat murah.

Adakah anda tahu tentang khisiat yang ada pada timun? Timun ini rupa-rupanya menyimpan banyak khasiat yang sangat penting untuk keguaan dan manfaat untuk tubuh badan kita.

Di sini kali akan menrungkai rahsia yang ada pada buah timun ini dan timun ini juga boleh direndam dan air rendaman timun itu juga boleh diminum. Bukan hanya boleh dibuat menjadi jeruk malah airnya juga amat banyak khasiat dan kebaikan.

Tahukah anda hirisan timun ini juga boleh dimasukkan dan dibiarkan ke dalam air selama 12 jam selepas itu terus diminum. Ia juga pada masa yang sama boleh melindungi tubuh badan kita dari mendapat sebarang penyakit termasuklah faktor kekurangan gizi.

Air timun ini mempunyai banyak manfaat . Air timun itu bukan hanya boleh membuat tubuh badan menjadi segar. Di samping itu, air rendaman timun ini mempunyai banyak dan kaya dengan kandungan vitamin B,C,K dan juga kadar antioksidan, kalium dan boleh mengekalkan badan tetap langsing dan cantik.

Memberi kekuatan pada tulang dan otot

Timun ini juga boleh memberikan tulang-tulang dan otot badan menjadi sihat. Ini kerana buah timun ini juga sangat kaya dengan khasiat yang sangat penting bagi perkembangan di samping itu ia juga boleh mengekalkan kekuatan tulang dan juga otot badan.

Menguatkan sistem imuniti

Air rendaman timun ini sangat kaya dengan kandungan Vitamin C dan juga Vitamin B kompleks. Air rendaman timun ini juga boleh meningkatkan kekuatan tubuh badan. Vitamin C juga dapat memberikan kesegaran dan juga boleh meningkatkan proses penyembuhan dengan cepat.

Dapat membersihkan badan

Air rendaman timun ini juga mempunyai kandungan detok. Ia juga boleh menghilangkan racun-racun dari dlaam tubuh badan. Di samping dap[at membersihkan hati ia juga turut mengeluarkan metabolisma pada tubuh badan. Air rendaman timun ini juga boleh membantu organ-organ dalaman pada tubuh badan agar bekerja dengan lebih efektif.

Mengurangkan kolestrol dalam badan

Air rendaman timun ini juga ada mengandungi sterol dan ia juga boleh mengeluarkan kolestrol pada tubuh badan. Pada masa yang sama, air rendaman timun ini juga boleh mencegah penyakit darah tinggi dan juga penyakit jantung. Air timun juga boleh melancarkan pengaliran darah.

Boleh mengelak penyakit kanser

Pinoresinol adalah kadar antioksidan. Air rebusan timun ini juga boleh kurangkan risiko mendapat penyakit kanser. Air timun ini juga boleh mengeluarkan radikal bebas dan menghilangkan sel-sel yang sudah rosak dan risiko kanser.

Menjadikan bahagian ginjal sentiasa dlaam keadaan sihat

Timun juga pada masa yang sama boleh mengurangkan kadar asam urat pada tubuh badan. Ia juga boleh menghakis limbah yang berada di permukaan ginjal.

Hilangkan bau mulut

Buah timun juga turut mempunyai kandungan Phytochemcials kerana ia juga boleh membunuh kuman-kuman yang ada dalam mulut. Bau busuk dalam mulut itu semua berpunca dari kuman-kuman yang berkumpul di dalam mulut.

Melindungi sel-sel otak

Anti- Inflamasi dan juga fisetin yang ada pada timun dapat membantu untuk meningkatkan otak sentiasa dalam keadaan yang sihat dan dapat mengurangkan kadar radangan. Khasiat yang ada pada timun dapat mencegah kerosakan pada otak kita dan pada masa yang sama ia juga boleh meningkatkan aliran darah ke dalam otak.

Penting untuk kesihatan rambut dan kulit

Timun amat kaya dengan kandungan anti oksidan yang dihasilkan dari air rendaman timun. Hasil dari air rendaman timun itu dapat membantu penjagaan kulit yang cantik dan bersinar. Kandungan silikon dan sulfur pada timun dapat membantu pertumbuhan rambut lebih cepat.

Itu sahajalah kesemua kebaikan yang ada pada air rendaman timun. Anda boleh amalkan amalan dan petua ini. Anda boleh dapat melihat hasilnya sendiri nanti. Selamat mencuba.

Sumber: Heroviral.online

The post Hasil Rendaman Timun Boleh Hilangkan Kanser Dan Kolestrol appeared first on Aliff Channel.

0 comments:

Post a Comment

loading...